Archyvai

Renesanso muzika ir dainos išskirtinėje erdvėje: pokalbis su atlikėjomis

Gegužės 13 d. autentiškoje PIANO.LT koncertų salėje skambės Renesanso ir Ankstyvojo Baroko muzika – liutnia gros žymiausia lietuvių liutnios atlikėja Elena Čičinskaitė, vokalines partijas atliks tarptautinių festivalių ir muzikinių projektų dalyvė, charizmatiškoji Nora Petročenko. Apie retai Lietuvoje skambančios liutnios muzikos išskirtinumą turime progą sužinoti iš pačių atlikėjų.

Kuo klausytojui bus įdomi jūsų koncerto, pakiliu pavadinimu „Evening Hymn“, programa?

Nora Petročenko: Atliksime fantastiško grožio italų, britų ir lietuvių autorių muziką, retai skambančią mūsų koncertų salėse. Šis koncertas – išskirtinė galimybė išgirsti retai Lietuvoje viešinčios Elenos Čičinskaitės liutnią. Elena – vienintelė iš lietuvių, profesionaliai įvaldžiusi „renesanso karaliene“ vadinamos liutnios techniką.

Elena, kodėl Jūs pradėjote groti būtent šiuo gana retu šiais laikais instrumentu?

Elena Čičinskaitė: Liutnios muzika susižavėjau būdama 13-os ar 14–os. Pirmieji liutnios garsai mane pasiekė iš senos maskviečių muzikos grupės „Arsenalas" vinilinės plokštelės. Vėliau, jau „gyvai“, liutnios dainų teko klausytis festivalio „Banchetto Musicale“ Vilniuje metu, kur šis instrumentas savo tembru, skambesiu, unikaliu repertuaru bei plastiška forma galutinai pavergė mano širdį.

Kaip liutnios muzika yra priimama Europoje?

Elena Čičinskaitė: Europiečius dažniausiai sudomina kilminga liutnios istorija ir lyriškas, tūkstančius metų nepakitęs, senojo instrumento skambesys. Tuo tarpu kituose pasaulio regionuose klausytojams svarbesnis unikalus liutnios repertuaras, paprastai apimantis Renesanso ir Ankstyvojo Baroko epochas. Bet kokiu atveju, liutnios dainos abejingų nepalieka ir man labai džiugu, kad vis daugiau klausytojų visame pasaulyje vėl atranda šį instrumentą.

Kokie jūsų ateities planai? Ar planuojate grįžti gyventi į Lietuvą?

Elena Čičinskaitė: Dabar mano gyvenime prasideda naujas kūrybinis bei profesinis etapas – studijos, darbas, koncertai senosios muzikos šalyje – Anglijoje. Nekantrauju įsilieti į intensyvų šios šalies muzikinį gyvenimą. Apie grįžimą į Lietuvą dar negalvoju.

Nora, pastaruoju metu atliekate įvairų šiuolaikinės muzikos repertuarą. Ar galėtumėte išskirti, jūsų manymu, sėkmingiausius pasirodymus?

Nora Petročenko: Kiekvienas prisilietimas prie muzikos, kūrybos man suteikia daug emocijų ir patirties, todėl sudėtinga būtų išskirti vieną kūrinį ar pasirodymą. Vis dėlto yra kūrinių, kurie paveikė ir sustiprino mano, ne tik kaip atlikėjos, bet ir žmogiškąsias vertybes. Tai – Onutės Narbutaitės „Pas de deux“ violončelei ir mecosopranui, Osvaldo Balakausko „Requiem in memoriam Stasys Lozoraitis“, Jonathan Harvey „Songs of Li Po“ mecosopranui ir kameriniam orkestrui, Wolfgang Mitterer kamerinė opera „Massacre“.

Šiuolaikinei ar vis dėlto klasikinei muzikai labiau simpatizuojate?

Nora Petročenko: Šiais laikais dainininkui labai svarbu būti lanksčiam, sakyčiau, netgi universaliam, nelikti prisirišusiam prie vienos stilistikos. Įvairumas skatina tobulėti, plečia akiratį, atveria naujus horizontus. Būtent todėl man įdomu ir miela atlikti tiek senąją, tiek šiuolaikinę muziką, svarbiausia, kad tai būtų daroma dvasingai, prasmingai ir profesionaliai.

Kodėl ir kaip kilo mintis koncertuoti kartu?

Nora Petročenko: Prieš keliolika metų koncertuodamos su ansambliu „Banchetto musicale“ kartu įžengėme į senosios muzikos pasaulį. Elenai išvykus į Italiją, mūsų keliai kiek išsiskyrė, tačiau susitikimų Lietuvoje metu brandinome idėją pasirodyti Lietuvos scenoje kartu. Džiaugiuosi, kad ši svajonė pagaliau virto tikrove.

Apie atlikėjas

Elena Čičinskaitė pirmoji pasiryžo atgaivinti istorinio instrumento – liutnios – repertuarą Lietuvos scenoje. Liutnios ir senosios muzikos atlikimo E. Čičinskaitė mokėsi Milane ir Pavijoje (Italija).. E. Čičinskaitė aktyviai koncertuoja, grodama renesanso liutnia, teorba ir barokine gitara įvairiuose senosios ir kamerinės muzikos festivaliuose Italijoje, Lietuvoje ir kitose šalyse.

""

Elena Čičinskaitė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo.

Nora Petročenko vokalo meistriškumo mokėsi iš tokių žymių muzikų, kaip Kevin Smith, Helmuth Rilling, Rolandas Muleika, Herman Max, Rinaldo Alessandrini, Bo Holten, Roberto Gini ir kt. N. Petročenko yra nuolatinė šiuolaikinės muzikos festivalių „Gaida“, „Permainų muzika“, „NOA“, „Druskomanija“ dalyvė. Šiuo metu dainininkė aktyviai koncertuoja Prancūzijos teatro „T&M” šiuolaikinės operos pastatymuose Prancūzijoje, Ispanijoje, Portugalijoje.

""

Nora Petročenko

Baroko muzikos liutnios dainų vakaras „Evening Hymn“, iš ciklo „Menas išskirtinėse erdvėse“, gegužės 13 d., 19 val., PIANO.LT koncertų salėje, Vilniuje. Bilieto kaina 20 Lt. Bilietus galima įsigyti internetu visose „Tiketos“ kasose.